Datum objave: 15. travnja 2025.
Kategorija: Matematika

Teselacija i Pitagorin poučak

Autor: Ana Martinčević

Projekt: “Teselacija i Pitagorina poučak” 

Cilj projekta: 

Upoznati učenike s Pitagorinom poučkom i primjenom geometrijskih oblika u mozaicima, te im omogućiti da kroz praktične aktivnosti i zadatke razviju vještine razmišljanja, rješavanja problema i kreativnog izraza. 

Umna mapa Pitagorin poučak  

  • Učenici će izraditi umnu mapu o Pitagorinom poučku u digitalnom alatu po želji 

Pitagorino stablo 

Pitagorino stablo je zanimljiv geometrijski koncept koji pomaže učenicima da bolje razumiju Pitagorin poučak kroz vizualizaciju i kreativnost.  

Pitagorino stablo je matematička figura napravljena od pravokutnih trokuta i kvadrata. Počinje s pravokutnim trokutom, gdje su kvadrati nacrtani na svakoj od njegovih stranica. Zatim se postupak ponavlja – na katetama se ponovno crtaju pravokutni trokuti i kvadrati, stvarajući strukturu nalik stablu. 

Dokazi Pitagorina poučka  

Pitagorin poučak, jedan od najpoznatijih matematičkih teorema, ima brojne dokaze koji se temelje na različitim matematičkim pristupima. Evo tri najpoznatija dokaza, zajedno s objašnjenjem ideja koje stoje iza njih i ishoda: 

1. Dokaz pomoću geometrijskih kvadrata   

Ideja dokaza:   

Ovaj dokaz koristi vizualni pristup pomoću kvadrata nad stranicama pravokutnog trokuta.  Na svakoj strani trokuta nacrta se kvadrat. Površina kvadrata na hipotenuzi jednaka je zbroju površina kvadrata na katetama.   

Postupak: 

1. Prvo se pokazuje da su dijelovi kvadrata na hipotenuzi jednaki površinama kvadrata na katetama.   

2. Premještanjem dijelova unutar kvadrata može se geometrijski potvrditi zbroj površina. 

Ishod:   

Učenici razumiju Pitagorin poučak kroz vizualni i intuitivni način, razvijajući osjećaj za površinu i proporcionalnost. 

2. Dokaz pomoću algebre   

Ideja dokaza: 

Ovaj dokaz koristi algebru za izračunavanje površine zajedničkog kvadrata koji se sastoji od pravokutnog trokuta. Trokut se smješta unutar kvadrata, a preostali dijelovi se koriste za dokaz.   

Postupak: 

1. Površina kvadrata se izražava na dva različita načina:   

   - Kao zbroj površina kvadrata na katetama.   

   - Kao površina kvadrata na hipotenuzi.   

2. Uspoređivanjem tih izraza algebarski se dokazuje jednakost. 

Ishod: 

Učenici povezuju geometrijske koncepte s algebrom, razvijajući razumijevanje logičke strukture dokaza. 

3. Dokaz pomoću sličnosti trokuta  

Ideja dokaza:  

Koristi se koncept sličnosti pravokutnih trokuta. Prave se dva manja trokuta unutar izvornog trokuta, koji su međusobno slični.   

Postupak: 

1. Postavlja se omjer stranica sličnih trokuta.   

2. Kroz proporcionalnost stranica dokazuje se Pitagorin poučak.   

Ishod:   

Učenici bolje razumiju koncept sličnosti i povezanost proporcija u geometriji. 

Zaključak  

Ovi dokazi ne samo da potvrđuju valjanost Pitagorinog poučka, već omogućuju učenicima da razumiju osnovne ideje geometrije, algebre i proporcionalnosti. Svaki dokaz pruža jedinstveni pogled na teorem, a izbor ovisi o vrsti pristupa koji učenicima najviše odgovara. 

Spirala drugog korijena 

Spirala drugog korijena – matematička ljepota i povezanost s prirodom   

Spirala drugog korijena (poznata i kao *√2 spirala* ) fascinantan je geometrijski koncept koji omogućuje vizualizaciju kvadratnih korijena pomoću pravilnog rasporeda pravokutnih trokuta.  

Zaključak   

Spirala drugog korijena nije samo matematička konstrukcija – ona je *veza između apstraktne matematike i stvarnog svijeta* . Kroz ovaj projekt, učenici osmih razreda mogu naučiti kako se matematički obrasci ponavljaju u prirodi, umjetnosti i arhitekturi, razvijajući time dublje razumijevanje geometrije i proporcija. 

Teselacija Pitagorin poučak 

Teselacija pomoću pravokutnih trokuta je fascinantan matematički koncept koji se koristi u geometriji, dizajnu i umjetnosti. 

Ishodi učenja 

1.Razumijevanje geometrije i teselacija 

   – Učenici će naučiti kako se pravokutni trokuti mogu koristiti za prekrivanje ravnine bez praznina i preklapanja.   

   – Razvit će svijest o simetriji, ponavljajućim uzorcima i matematičkim strukturama u prostoru. 

2. Primjena matematičkih transformacija  

   – Razvijat će se koncepti osne i centralne simetrije, rotacije i translacije kroz teselaciju.   

   – Učenici će istražiti kako se različiti položaji pravokutnih trokuta mogu koristiti za stvaranje složenih uzoraka. 

3.Povezanost s umjetnošću i arhitekturom  

   – Učenici će vidjeti kako se teselacije koriste u arhitekturi, dizajnu podova, zidova i mozaika.   

   – Razumjet će kako se matematički koncepti mogu povezati s estetskim vrijednostima. 

4. Logičko razmišljanje i kreativnost 

   – Učenici će osmisliti vlastite uzorke koristeći pravokutne trokute i analizirati kako se oni mogu koristiti u praktične svrhe.   

Prikazivanje rezultata i zaključak 

Prezentacija projekta

  • Na kraju projekta, učenici će predstaviti svoje mozaike u obliku izložbe u učionici, uz objašnjenje kako su koristili Pitagorin poučak u kreiranju svojih uzoraka. 
  • Učenici će izložiti sve potrebne proračune, objašnjavajući kako su primijenili Pitagorinu poučak u svakom dijelu mozaika. 

Zaključak: Projekt pomaže učenicima da ne samo razumiju Pitagorinu poučak i njezinu primjenu, već i da razviju kreativnost kroz umjetnost i matematiku. Mozaici postaju način da se pokaže praktična primjena matematičkih zakona u stvarnom svijetu, čineći matematičke pojmove vizualno privlačnima i lako razumljivima. 

Tako će učenici ne samo naučiti Pitagorin poučak,  već i usvojiti kako matematiku primijeniti u kreativnim, realnim situacijama! 

Pročitajte još

TESELACIJA LIKA POMOĆU MNOGOKUTA

TESELACIJA LIKA POMOĆU MNOGOKUTA

Autor: Ana Martinčević Teselacija pomoću mnogokuta je fascinantan matematički koncept koji se koristi u geometriji,dizajnu i umjetnosti.Učenici 7.a prije odlaska na Uskršnje praznike bili kreativni i vrijedni.Zadatak:  Odaberi lik (npr. zeca, slona, ribu).  ...

Elementi kreativnih terapija -projekt Utopija

Elementi kreativnih terapija -projekt Utopija

Autor: Zorica Mohnacki Učenici i učenice 3.b i 5.b razreda, uz vodstvo učiteljica Zehre Delić i ZoriceMohnacki, imali su priliku upoznati se s muzikoterapijom i art terapijom kao alatimakoji omogućuju kreativno izražavanje i razumijevanje osjećaja. Sviranje...

Skip to content